Om mig
FÄRG – FORM – FRIHET

Jag har ett förflutet inom förlagsbranschen och universitetsvärlden och har alltid arbetat med texter och texters utformning; något av en textnörd. I början av 2010-talet upptäckte jag emellertid fotograferandet som uttrycksform vilket gav mig ett intresse för estetikens udda skönhet i världen omkring mig. Detta inspirerade mig att ge mina fotografiska motiv en konstnärlig omformning framför en precis utformning.
Att jag sedan även började måla skedde egentligen av en slump. Jag trodde länge att det skrivna ordet var det centrala för mig. Men så en dag fattade jag penseln och gjorde fyra stora målningar i akryl, som blev uppskattade. Jag kände då att det är detta jag vill syssla med. I mitten av 2010-talet började jag måla på fritiden och sedan sommaren 2019 alltmer på heltid.
Jag bor vid havet och havet är en stor inspirationskälla till min konstnärliga verksamhet, men även människor i historien och händelser i världen. Allt ger jag mina egna abstrakta tolkningar, ibland med konkreta, stiliserade inslag. Enkelhet och stramhet ger mig också inspiration. Vanligen målar jag i akryl på duk och gärna i större format. Mina verk kan vara såväl färgsprakande som mer milda och försiktiga. Min färgpalett är oftast begränsad när det gäller uttryck i samma verk. Färgernas olika nyanser är därför mer centrala.
Jag har inspirerats i mitt sätt att se på mitt skapande och hur konst, enligt mitt förmenande, tilltalar både konstnären och betraktaren på olika sätt. Mina deviser säger mycket om hur det konstnärliga uttrycket återger mina tankar.

De fem första riksdagskvinnorna
De fem första riksdagskvinnorna (målning från 2019) är min tolkning av en avgörande händelse i svensk historia. Målningen har blivit mitt signum och är ett återkommande tema hos mig. Här kombineras historia med färg och abstrakt skapande. Kvinnorna som armbågade sig in bland de svarta cylinderhattarna och tog plats.
Bakgrund: För drygt 100 år sedan – den 24 maj 1919 och den 26 januari 1921 – fattade Sveriges riksdag de två grundlagsändrande besluten som innebar allmän och lika rösträtt. Det första riksdagsvalet där kvinnor fick rösta och också var valbara hölls i september 1921. Då valdes fem kvinnor in i riksdagen: Kerstin Hesselgren, Elisabeth Tamm, Bertha Wellin, Agda Östlund och Nelly Thüring. Den 10 januari 1922 gick de upp för trappan till riksdagen, armbågade sig fram och tog för första gången plats bland de svartklädda männen med cylinderhattar.
Deviser för min konst
Lars Lerin beskriver hur han genom och med X-ets tankar ser på konsten: ”Varje del av målningen har sin betydelse. Egentligen spelar det heller ingen roll vad bilden föreställer. ’Det är den nonfigurativa verkan, det vill säga färgens och formens spel, som är det helt avgörande’”.
Lars Lerin och X-et, Lars Lerin, Naturlära, 2014
Stina Wollter gav mig en insikt i hur ett verk talar till betraktaren på ett meningsfullt sätt: ”Hur känns det här? Inte – Vad är det här?”
Stina Wollter, Vinterprogram i P1, 26/12 2019
En annan åsikt som spelar stor roll för mig är Erik Olsons. Han har sagt ungefär: ”Tycker du om den behöver du inte förstå den.”
Erik Olson, Halmstadgruppen
Siri Berg gav mig ytterligare en väsentlig insikt då hon, med sin husgud Josef Albers ord, sa: ”Konst är inte föremålen. Konst är en upplevelse.” Hon menade också helt riktigt att: ”Betraktaren avgör om det är ett konstverk.”
Ett liv i färg – Siri Berg, K Special, SVT, 15/11 2020